It is currently 23-Sep-2018 10:17


All times are UTC + 1 hour [ DST ]



Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
PostPosted: 03-Aug-2013 12:08 
Mazdolicus Maximus
User avatar

Joined: 07-Dec-2012 11:37
Posts: 5018
Location: Logatec
Automobil: Škoda oktavia 1.6 tdi
Lokacija: Slovenija
Djole wrote:
u manualu je vise propisanih gradacija u zavisnosti od temperaturnog podrucja. ;)

Onda ja nisam lepo razumeo manual. Ja sam razumeo da je propisano samo 5-30W. Pitaću Cyblanda šta misli o prelasku na 5-40 u propisanoj temi.

_________________
Image
детские игрушки

viewtopic.php?f=195&t=48165


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 03-Aug-2013 7:06 
dr. mr. sci. prof. Mazdologije
User avatar

Joined: 10-Nov-2009 9:08
Posts: 473
Location: Beograd
Automobil: Mazda6 2.0 DIRECO-D
Lokacija: Beograd
Za 6-icu je propisano ulje gradacije 5W30 za područje zone umerene klime (naše područje). Ovo ulje obezbeđuje potrebno podmazivanje pri hladnom startu do temperatura od -25°C a može se pumpati i na temperaturama od -30°C (to označava 5W deo oznake i date temperature su temperature ulja a ne spoljne temperature). Iz priloženog se vidi da se obe gradacije (i 5W30 i 5W40) ponašaju isto zimi pri hladnom startu.

Drugi deo oznake govori o viskoznosti ulja na teperaturi od 100°C i tu su stvari malo drugačije. Svi smatraju da viskoznost označava gustinu tečnosti (što je posredno tačno) ali viskoznost u stvari govori koliko se tečnost "opire" deformaciji kada na nju deluje spoljna sila. Kada na tečnost deluje spoljna sila molekuli unutar nje se kreću različitim brzinama (što je molekul dalje od mesta dejstva sile to se sporije kreće) što izaziva trenje između njih. To trenje stvara otpor dejstvu spoljne sile i taj otpor nazivamo viskoznost. Obzirom da što je tečnost gušća to je otpor veći nastala je "zabluda" da indeks viskoznosti govori o gustini tečnosti (ulja). U svakom slučaju, koja će gradacija ulja biti upotrebljena zavisi od proračuna (i ispitivanja) stabilnosti uljnog filma na visokim temperaturama. Uljni film je ono što podmazuje pokretne delove u motoru i sprečava njihov direktan kontakt (i samim time "ribanje" delova). Što je veći indeks viskoznosti ulja to je stabilnost uljnog filma bolja. Iz ovoga sledi da ulje gradacije 40 ima stabilniji (otporniji) uljni film na visokim temperaturama nego ulje gradacije 30. Sa druge strane ulje gradacije 40 ima veću otpornost tečenju nego ulje gradacije 30 pa samim time povećava unutrašnja trenja u motoru i gubitke koji usled njih nastaju. Drugim rečima ulje gradacije 40 povećava potrošnju goriva. Iz tog razloga proizvođači se trude da uvek propišu ulje što je moguće nižeg indeksa viskoziteta ali dovoljno visokog da podmazivanje delova ne bude ugroženo.

Na kraju svega propisano ulje za naše klimatske uslove je 5W30 (i leti i zimi) a kao alternativa se može koristiti i 5W40 ali će njegovo korišćenje dovesti do (blagog) povećanja potrošnje goriva (oko 2%-3%).

_________________
Image Image


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 03-Aug-2013 7:23 
Moderator
User avatar

Joined: 23-Aug-2010 2:18
Posts: 7339
Automobil: Mazda3 sedan 1.6MZ-CD TX+
Lokacija: Beograd
Svaka cast!!! :bravo To nam je trebalo da nam neko napokon razjasni! :palac
Za trojku je isto propisano kao i za 6-icu (pricamo o dizelima) tako da ostajem idalje na 5W30 i drago mi je da nisam to menjao. :)


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: 04-Aug-2013 5:33 
Mazdolicus Maximus
User avatar

Joined: 07-Dec-2012 11:37
Posts: 5018
Location: Logatec
Automobil: Škoda oktavia 1.6 tdi
Lokacija: Slovenija
Hvala puno na ovom pojašnjenju dileme! :bravo

_________________
Image
детские игрушки

viewtopic.php?f=195&t=48165


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 31-Jul-2014 10:05 
Mazdaš početnik
User avatar

Joined: 03-Sep-2013 7:18
Posts: 39
Automobil: Mazda 6 Sport 2.0. TE
Lokacija: Vrbas
Ovo je egzatno istraživanje u vezi efikasnosti ulja.



Viskoznost u zavisnosti od temperature za različite SAE kategorije motornih ulja

Najkraće rečeno: 7000mPas (nije u pitanju kinematička viskoznost kako je prikazano na slici, no nije toliko od značaja, računajte da je na slici viskoznost u mPas) je maksimalna viskoznost koja će vam dozvoliti pokretanje motora bez (većih) posledica po njega. Zapravo granica je 6000-7000 pa vi vidite. Iako je moguće pokrenuti motor i uz veću viskoznost ulja (pumpabilnost ulja) to će proći ali uz prilično habanja motora. Zavisi od konstrukcije ali ne gine vam min. kao da ste vozili 1000km pri radnoj temp.
Kolika je to viskoznost? Duplo veća od sledeće koja je kao (gusti) med, grubo rečeno ulje već liči na gel a te je i gustine, tj. teče ali više se razvlači.
Druga zanimljiva vrednost je 3500mPas što je zapravo granica (relativno) lakog starta bez posledica po motor i gde je habanje relativno prihvatljivo. Obično se uzima da je do te mere ulje upotrebljivo. Ovo je otprilike (ali jako blizu) prosečan (ali domaći) med na (zimsko) sobnoj temp. od oko 18 cel.
Treća linija je tik iznad one na grafiku (1750) i iznosi 2000mPas. Ovo nije ništa zvanično ali (po autoru teksta) zapravo (i tek) prava granica za upotrebljivost ulja ukoliko želite njegov (izuzetno) dug život.
Zapazite da ta granica vrlo dobro sledi razliku od 5 stepeni cel. (10 farinhajta, zapravo 5,5 cel.) zavisno od viskozne klase.
15W-40 ima tu vrednost na -10, 10W-40 na -15, 5W-30(40) na -20 i 0W-30(40) na -25.
Krive zavisnosti su za prosečno ulje u kategoriji ali je razlika (osim za 5W i 0W ulja na jako niskim temperaturama) zapravo jako mala i uslovljena SAE kategorijom koja prilično precizno definiše viskoznost. Razlike su nekih 5% gore-dole.
5W-30 ulje se ponaša jako slično 5W-40. Do -10 ima nešto manje vrednosti visk. ali na nižim temp. se krive praktično preklapaju.
PAO sintetike 5W-30 mogu da imaju veliku razliku na manje od -30 ali ne samo u odnosu na 5W-40 nego i druga 5W-30 ulja.
0W-40 se suprotno prethodnim ponašaju slično do -10 ili -15 sa 5W-40 uljima a na nižim tek počinje razlika. Kriva zavisnosti je nege između 5W-40 i 0W-30 ali je bliža 5W-40 kategoriji.


Vreme zauljavanja motora u zavisnosti od temperature i klase viskoznosti

Zaista izgleda neverovatno ali je istinito. Računa se kompletno zauljavenje motora do svih ležajeva i najsitnijih kanala. Ako vas ovo ne uplaši neće ni sledeća slika.
Na slici su date zavisnosti za motore većih zapremina, neka srednja vrednost između četvorocilindričnog 2.0 i V6 3.0 dizela, konstrukcije iz devedesetih godina.
Novije konstrukcije naravno skraćuju vreme a starije nešto produžavaju. Pola minuta je idealno vreme da motor ne trpi mnogo a prihvatljivo je ceo minut. Iako neće „ciknuti“ od jednokratnog produženog zauljivanja ili čak par desetina, radni vek će mu biti jako skraćen.
Rezultati se prilično slažu sa prethodnim i sugerišu da 15W-40 nije za manje od -15 (12), 10W-40 od -20 (-17), 5W-30(40) može i do -25 a 0W-30(40) i do -30(35), pri čemu je idealno ipak (i samo) do -25°C.



Vreme postizanja radne temperature ulja i Ras. Teč. u km pređenog puta. Vrednosti su za 15W-40 ulje, 10W označava 10W-40

Najčešća zabluda je povezivanje temperature rashladne tečnosti sa temperaturom ulja. Avaj, to obično ne ide tako i ulje se znatno sporije zagreva i dostiže radnu temp.
Kao što se vidi sa slike radna temperatura R.T. se na nuli postiže posle 5km umerene vožnje dok se već na 7-8km (max. 10km) stabilizuje na potrebnoj i idealnoj vrednosti.
Primer je dat za 15W-40 ulje i sličan motor kao kod prethodnog primera. Motori manje zapremine, naročito benzinski brže postižu temperature sa slike ali nije loše uzeti manje pogodne vrednosti kao zasnovane, barem zbog utiska. Ovo je čak neka „srednja vrednost“ ili naginje boljim jer sam u literaturi (obično iako samo na par primera) nalazio i na lošije (sporije) dostizanje R.T.
Koliko-toliko toplo ulje (60°C) postiže se na 8 do 12km vožnje (zavisno od spoljnje temperature i vrste ulja) ili zimi tek na 15 do 18km.
Uslovno rečeno radna temp. od 80°C tek na 15 do 25km.
Gradska vožnja zimi je zaista propast po trajnost motora i potrošnju goriva. Iako je za poseban tekst samo da naglasim kakvim uljem zapravo vozite zimi:
Vaše 15W-40 ulje ima na 60°C viskoznost kao SAE 50 na 70°C
Vaše 15W-40 ulje ima na 80°C viskoznost kao 10W-60 na 100°C
Vaše 10W-40 ulje ima na 60°C viskoznost kao 0W-20 na 40°C
Vaše 10W-40 ulje ima na 75°C viskoznost kao 15W-50 na 85°C
Vaše 0W-40 ulje ima na 85°C viskoznost kao SAE 50 na 100°C
Vaše 0W-40 ulje ima na 70°C viskoznost kao 20W-50 na 85°C
Vaše 5W-30 ulje ima na 85°C viskoznost kao SAE 40 na 100°C
Vaše 5W-30 ulje ima na 40°C viskoznost kao SAE 50 na 60°C

Uzeta su prosečna ulja i par % zaokruženo ali u principu prilično tačno poređenje.
I posle samo neko da mi kaže da zimi 5W-30 (sa HTHS preko 3,5) ne može gde leti ide 10W-40 ili 15W-40(50), nije nego!

Kako se spasiti?
Kao što sam rekao Eon-u, prvo estarske sintetike, u malo starije (peak-life) motore, Motor Protect ili Ceratec (mada bolje to početi leti jer im treba vreme za dejstvo) i na kraju krajeva minimalno preporučena viskozna klasa od proizvođača motora ili ako retko izlazite iz grada čak i manja od te (jedna kategorija) s tim da kad izlazite iz grada ne gazite „do daske“ nego da vozite u oblasti umerenih obrtaja motora.
Letnje i zimsko ulje u doba multigradnih ulja?
Ako multigradno nije 0W ili makar 5W vredi razmisliti!


P.S.
I naravno ukoliko prelazite više od 20k km godišnje. 10W-xx ulja i pored prikazanog nisu baš za potcenjivanje. Naročito ukoliko su 10W-50 ili 10W-60 full sintetička ulja koja imaju nekih 5 step. cel. nižu tačku pumpabilnosti i stinjavanja od polu-sintetičkih 10W-40. Za naše uslove ipak 10W-40 može biti više nego dovoljno. -15 bude samo izjutra i to ako su zime oštre poput prethodne. Garažiranje (makar i garaže koja nije u zgradi) daje 5 step. prednosti, vožnja u popodnevnim (večernim satima) takođe daju nekih 3 do 5 stepeni izjutra, taman koliko da ne uđete u oblast velike strmine krivi zavisnosti od kojih vam se možda "diže kosa na glavi".
Sve navedeno ne znači da pošto-poto morate da pređete na 5W-xx ulja. Zavisi i od motora. Vic je u tome da stariji motori imaju i veće tolerancije te kod njih čak i 15W-40 prolazi i do 0F (-18 cel.). Kod novijih sa manjim tolerancijama to "ne drži vodu" (ulje) ali oni ionako imaju 10W-40 ili 5W-30 preporuke.
Šta je prava mera? Recimo kod Opela (Eon) ići na 5W-40. Može i 0W-40 no cena ovih ulja je 30-tak% viša.
Pominjani aditivi su fakultativni i nisu jača preporuka osim ljudima koji su skloni da ih koriste i iz bliže okoline ili sopstvenog primera imaju pozitivna iskustva. Naročito izbegavajte da ih koristite na novijim konstrukcijama i na manje od 50k km na kilometar satu. Modeli iz devedesetih i druge polovine osamdesetih (ako već ne troše ulje) su idealni kandidati za korišćenje. Provereni MoS2 takođe donekle može da pomogne ali estarske sintetike ili PAO ulja sa manjih sadržajem istih ipak imaju prvenstvo.
Dakle Motul 4100, 6100; Castrol Magnatec, Mobil 1, Većina 0W-40 i 0W-30 ulja u sebi imaju nešto estarske sintetike a "čista" se može naći u Motul 8100 seriji i V300. Naravno nije sve tako prosto i estarske sintetike nisu u svim slučajevima bolje (u opštem slučaju su kombinacija PAO ili III bazne grupe sa njima nešto bolje) ali u uslovima pretežno gradske vožnje, zimskih uslova a naročito kombinaciji ova dva faktora ne može im se osporiti superiornost zbog polarnosti koja ulje "lepi" za zidove motora.
Ne zaboravite da i najobičnije mineralno ulje ima u sebi ZDDP a da se on njegovog stalnog koriščenja na metalnim delovima motora stvara staklasti zaštitini sloj tako da to prilično ublažava na prvi pogled uznemirujuće podatke.
Ipak nije teško zaključiti da je minimum za pristojno preživljavanje zime 10W-40 a 15W-40 samo kod motora koji su prilično pohabani i troškare (ili troše) ulje.


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 31-Jul-2014 10:07 
Mazdaš početnik
User avatar

Joined: 03-Sep-2013 7:18
Posts: 39
Automobil: Mazda 6 Sport 2.0. TE
Lokacija: Vrbas
Odgovor profesora na pitanje koje ulje koristiti u mazdu 6 dizel.
mam Mazdu 6 2.0 DITD iz 2007. Koje ulje upotrebljavati, s obzirom na to da je istekla garancija i nepotrebna ovlaštena servisiranja? Dosad se upotrebljavalo Mazdino ulje Dexelia koje je navodno brendirano Totalovo ulje. Bih li trebao nastaviti upotrebljavati Totalovo ulje ili preporučujete neko drugo? Zanima me i kolika je vrijednost ugrađivanja zamjenskih dijelova kao što su filtar goriva, zraka, klime, ulja i sl. te umanjuju li oni vijek vozila.

Upotrebljavajte isključivo potpuno sintetično motorno ulje 5W-40 bilo koje renomirane marke – Valvoline, Shell, Total, Castrol, Mobil... Bolje je ugrađivati originalne dijelove, a ako se odlučite za zamjenske, trebaju biti renomiranih proizvođača.
Share on facebookShare on twitterShare on emailShare on printMore Sharing Services

Prof. dr. sc. Željko Marušić
Prof. dr. sc. Željko Marušić, priznati je prometni stručnjak sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti koji svoje stavove temelji na znanstvenim činjenicama, ali i životnom iskustvu.


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 31-Jul-2014 8:34 
Mazdolicus Maximus
User avatar

Joined: 15-Jul-2010 1:43
Posts: 1185
Automobil: mazda PREMACY 2.0 DiTD
Lokacija: Leskovac
Znaci ovde dodje neki zakljucak da kod motora gde je 5w30 za nizu a 10w40 za visu temperaturu, uzme se 5w40 i time se resava opseg ova dva prethodno navedena ulja ? :D

_________________
mazda PREMACY 2.0 DiTD EXCLUSIVE


Top
Online Profile  
Reply with quote  
PostPosted: 20-Oct-2014 12:46 
Mazda lover
User avatar

Joined: 11-Feb-2013 1:03
Posts: 442
Automobil: Mazda 6
Lokacija: Podgorica
Kako sam bio u fazi traženja teme o uljima , nađoh ovu veoma kvalitetnu diskusiju na temi koju sam postavio pa da se zahvalim svima koji su učestvovali. Svaka čast momci :palac :care


Top
Offline Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net